Vaše tělo to ví.
Oslava narozenin skončila předevčírem, kocovina ještě trvá, ale jedna věc Olju teprve čeká. Musí otevřít poslední mámin dopis. Je jí osmadvacet. Přesně tolik bylo její mámě, když umřela. Před smrtí přitom napsala čtyřiadvacet dopisů, ke každým Oljiným narozeninám jeden. Teď zbývá přečíst ten poslední… Ještě je čas, nic se nesmí uspěchat. Ani druhé loučení s mámou. Přesto se někde v Olje už sbírá na všechno, co bude potom. Co bude potom? Když už teď její tělo ví, že…
První české divadelní uvedení hry jedné z předních evropských dramatiček. Osobitá, otevřená a ironická zpověď temných zážitků, trapnosti a beznaděje mladé ženy žijící na jihu Ruska. Ženy, která, stejně jako ty před ní, touží uchopit skutečnost. Rituál strachu z příliš dlouhého života s Terezou Dočkalovou a Rosalií Malínskou. Celebrované svlékání minulosti v divadelně-hudebním tvaru, kde část hudby vzniká jako improvizace během děje na podkladech a aranžích skladatele Jana Šikla. Akustický ponor do zkřehlého srdce a 120 bpm za odvahu vyslovit všechno.
ESTHER BOL
Do konce února 2022 žila v Petrohradě a byla známá pod jménem Asja Vološina. Bezprostředně po ruské invazi na Ukrajinu navždy Rusko opustila. Jako výraz nezvratné katastrofy, definitivního odtržení a nemožnosti jakékoli formy návratu si změnila jméno. Nyní žije ve Francii.
Absolvovala magisterské studium na Ruské akademii divadelního umění v Petrohradě. Na základě jejích her vzniklo na padesát inscenací jak v Rusku (mj. v MCHAT, Alexandrinském divadle, Divadle na Tagance, Mejercholdově centru), tak v České republice, Polsku, Francii, Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Moldavsku, Izraeli a Uruguayi.
V současné době její jméno v Rusku zmizelo ze všech divadelních plakátů a programů kvůli jejímu nekompromisnímu proukrajinskému postoji. Půl roku po vypuknutí války dokončila hru Crime o zločinech Ruska páchaných na Ukrajině. Považuje ji za své nejdůležitější dílo. Hra byla přeložena do angličtiny, francouzštiny a češtiny, v řadě zemí byla představena v podobě scénického čtení či mediální instalace. Mnoho dramat Esther Bol se zabývá tématy totalitarismu, boje za fyzickou i metafyzickou svobodu a odpovědnosti umělce a občana uvnitř i vně represivní mašinérie. Dalo by se říct, že hledá nové formy tragédie v dimenzi metamoderny.
Upozornění:
Inscenace otevírá témata, která mohou být pro některé osoby citlivá.
Vhodné od 15 let.
Rozhovor s Esther Bol
České premiéry: 6. a 7. června 2024 (Studio PALM OFF)
Délka představení: 1 hodina 30 minut, bez přestávky
⭐⭐⭐⭐⭐
V inscenaci režírované Tomášem Soldánem počáteční bolest ze ztráty blízké osoby záhy nahrazuje kritika ruské společnosti – tematizuje se zde rezignovaná bezmoc, přežívání namísto života i podivuhodná pokora, se kterou mnozí přijímají fyzické násilí, mafiánské praktiky politiků a další problémy zametané pod koberec. Ve hře se ovšem najde dostatek prostoru i pro osobní témata jako absence podpory či zklamání v lidech, ke kterým Olja kdysi vzhlížela. Díky skvělému výkonu Dočkalové, jejíž monolog pomocí různých zvuků dotváří Rosalie Malinská, působí vyslovení těchto problémů na jevišti se vší naléhavostí.
advojka.cz, 8. 10. 2024
(...) T. Dočkalová v ústřední roli oslavenkyně opětovně podává mimořádný, detailně propracovaný herecký výkon, publikum doslova magnetizuje autenticitou prožitku. R. Malinská živě interpretuje téměř veškerou hudbu, zvuky, ruchy a vzruchy, přičemž ale zdaleka není jen jakýmsi ztělesněným echem depresivních myšlenek a nálad. Silný, emočně působivě doznívající divácký zážitek.
Helena Grégrová, 80 %, iDivadlo.cz, 8. 6. 2024
(...) Nicméně není to samotný příběh co zde zasáhne, ale především vynikající výkon T. Dočkalové, jenž mu vdechla život. Její herecký projev dokáže strhnout a hlavně kvůli ní stojí na tuto inscenaci zajít.
Jan Pařízek, 70 %, iDivadlo.cz, 6. 6. 2024