Palm Off Fest logo
  • newsletter
  • press
  • P
    P

    143 - „Strhující, úchvatnou, originální, nevídanou, herecky neopakovatelně zvládnutou Norou je Tereza Dočkalová.“

    Byla cesta, byla ušlapaná - kdo ji šlapal
    Jiří P. Kříž
    Osud prosincových majstrštyků bývá v bilancování nejlepších uměleckých výkonů roku nejistý. Dva předvánoční festivaly - Ostravara Zaráz - způsobily, že Noru Jana Nebeského podařilo se zhlédnout až 11. ledna,týden po uzávěrce tipů na Ceny divadelní kritiky v revui Svět a divadlo.
    Nora je osmou Nebeského ibsenovskou inscenací. Troufnu si ale nastudování Pod Palmovkou pasovat bez váhání na jeho Ibsena nejlepšího. Jedinečného,vyzrálého, bez režijních schválností „přes závit“, a přitom formálně dokonalého.
    Něžná exprese a styl
    S Janou Prekovou vytvořili scénu s vysokou skleněnou skříní. V ní výstavka konzumních obuvnických fetišů. Iluzepohodlné modernosti; třeba tvarově proměnné křeslo, posilovací kout manžela JUDr. Torvalda Helmera (Jan Teplý), náležitě pyšného na kariérní postup, a možná i na to, že jeho žena splňuje náročná kritéria reprezentativní panenky do společnosti.
    Tomu odpovídají dokonalé módní kostýmní celky (Preková) titulní postavy, kontrastující se staropanenskou šedivostí Nořiny přítelkyně Kristiny (Kateřina Holánová) a se šupáckou nedbalou nonšalancí profesního babráka, JUDr. Nilse (Radek Valenta).
    Elegancí se Torvaldovi vyrovná MUDr. Rank (Jan Hušek). Režie nenápadně akcentuje ušlechtilou osamělost, s jakou odchází ze života, byť i pevnost jeho charakteru dokáže nabourat bezelstně provokativní paní domu.
    Songy, zhudebněné paragrafy na téma dlužníci a věřitelé,složil Miroslav Hloucal. Živě je na jevišti hraje na trubku on sám s klavírem Jana Feča, Emila Viklického nebo Jakuba Tökelyho. Vyzývavým barovým tembrem je tlumočí Hana Seidlová.
    Strhující, úchvatnou, originální, nevídanou, herecky neopakovatelně zvládnutou Norou je Tereza Dočkalová. Mistrovsky modeluje nejprve kontury hýčkané, krásné figurky v patriarchální rodině JUDr. Torvalda Helmera,později i bezvýchodnou situaci, akcentovanou stále ještě roztomilou opilostí na vánočním večírku nebo flirtováním s dr. Rankem.
    Nora a nanebevstoupení
    Do detailu promyšlený je závěrečný emancipační zvrat po manželově zradě. Zářivé jsou výstupy beze slov. To vše tlumočeno prostředky mimořádně současnými; od gest, mimiky, pohybu (Nataša Novotná) až po tanec a kontrastní hlasové proměny.
    Nebeský Noře fandí a vymyslel pro ni závěrečné nanebevstoupení: Nora odchází a místo autorem předepsaného zabouchnutí domovních dveří zní prostorem moravská koleda: Byla cesta, byla ušlapaná. Kdo ji šlapal, kdo ji šlapal, matka Krista Pána. Kam až paměť sahá, neviděl jsem na českém jevišti Noru lepší! Ibsenovu, ale i do rychlokvašené „in“ společnosti naší doby přenesenou.
    Divadlo Pod Palmovkou Praha - Henrik Ibsen: Nora. Překlad František Fröhlich. Režie Jan Nebeský,dramaturgie a úprava Daria Ullrichová, scéna Jan Nebeský a Jana Preková,kostýmy Jana Preková, hudba Miroslav Hloucal, pohybová spolupráce NatašaNovotná. Premiéra 16. prosince 2016, psáno z reprízy 11. ledna 2017.
    Hodnocení 100%


    ← Zpět